Kierunkiem myśli amerykańskiej jaki najsilniej odcisnął swe piętno na komiksach
tworzonych przez Steava Ditko była myśl libertariańska. Ditko przez całe Zycie pozostawał
pod wpływem pracy Ayn Rand. Z tej też przyczyny był skrajnym indywidualistą nie
cierpiącym gdy inni „podczepiali się” pod jego pracę. Częścią swoich cech
charakteru obdarował on wykreowane przez siebie postacie w tym i swe
najważniejsze dziecko czyli Sipider-Mana.
Główna motywacja bohatera - $$$ |
W pierwotnej wersji komiksu protagonista był cieniem człowieka, ludzką łamagą, sierotą którym w szkole gardziły nie tylko klasowe osiłki ale i każda napotkana dziewczyna. Na skutek dziwnego zbiegu okoliczności nasz łamaga został jednak obdarzony nadludzką siłą i sprawnością. Przez pierwsze przygody bohater koncentruje się na użyciu swych mocy w taki sposób by podnieść swój status materialny (jako reporter pisze głównie reportaże o Spider-Manie) a dopiero później uczynić coś dobrego dla społeczności. Ponadto komiksowa postać jest skrajnym indywidualistą w latach sześćdziesiątych irytowały go strajki studenckie czy murzyńskie, zniechęcony był też wszelkim próbom wprowadzania pomocy socjalnej czy opieki społecznej. Zamiast tego Spider-Man (sam będąc wychowany w ubogiej klasie robotniczej) pomaga swym bliskim codzienną pracą (do której zalicza walkę z przestępczością). Główny bohater koncentruje się na samym sobie i w początkowych zeszytach komiksu (kiedy okazuje się że członkostwo w superbohaterskich grupach nie gwarantuje pensji) postanawia polegać tylko na sobie.
Spider-Man po cywilnemu kiedyś |
... i dziś |
Niestety wraz z odejściem Ditko z Marvela postać człowieka-pająka
przeszła pewną przemianę. Najbardziej
uwidoczniło się to w ekranizacji z 2012 i 2014 jego przygód. W pierwszej z nich
główny bohater w pewnym momencie musi polegać na pomocy miejscowej społeczności
w drugim zaś dowiadujemy się, że Peter od początku mógł być jedynym i tym
wybranym podczas gdy w oryginalnym zamyśle twórcy postać ta była symbolem
każdego kto chciał poprawy swego losu. O „strasznej” zmianie jaką przeszedł sam
bohater nie wspomnę (albo wspomnę krótko). W ostatnich ekranizacjach głównego bohatera sierotę i łamagę zastąpił
przystojny nerd.
Bibliografia:
1)
Oczywiście
komiksy z epoki.
2)
S. Howe, Niezwykła historia Marvel Comics, SQN
2013; Jedyna (a na szczęście rewelacyjna) monografia na polskim rynku
poświęcona wydawnictwu Marvel.
3)
R. Genter, „With Great
Power Comes Great Responsibility”: Cold War Culture and the Birth of Marvel
Comics [w:] The Journal
of Popular Culture vol. 40 (6)/2007;
M.M.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz