czwartek, 24 kwietnia 2014

Księga Rodzaju, Kościół Koptyjski i Diablo 3



25 marca bieżącego roku ukazała się najnowsza odsłona serii Diablo – dodatek Diablo 3: Reaper of Souls. Podobnie jak w poprzednich częściach zadaniem gracza jest pokonać hordy nikczemnych potworów zagrażających istnieniu ludzkości. Trzecia część sagi Diablo pełna była dowcipów i nawiązań do literatury i popkultury. Pustynne Czerwie z drugiego aktu (a już zwłaszcza Szeitan Stworzyciel) przywodziły na myśl Diune Franka Herberta, opanowany przez wężokształtne cesarski dwór przypomina opowiadanie Kraina Cieni Roberta Erwina Howarda (w którym to król Kull rozprawia się z wężoludzkimi iluzjonistami), w kanałach Zachodniej Marchii zaś można spotkać szczurołaka Splintera. Również polscy tłumacze bawili się nieźle przy lokalizacji gry, wśród przedmiotów można znaleźć miecz Longinusa Podbipięty, szablę Wołodyjowskiego i pastorał Natanka. Niemniej dla historyków będących fanami popkultury najciekawszy jest wątek tajemniczych Nefalemów. 
Pan Diablo z serii Diablo

Postacie Nefalemów pojawiły się w dodatku do Diablo 2: Pan Zniszczenia. Strzegli oni w nim wrót  góry Arreat. W Diablo 3 wyjaśniono genezę tych bohaterów – mają być oni potomstwem aniołów i demonów. Sama nazwa zaś nawiązuje do starosemickich legend o Nefilimach czyli upadłych. W hebrajskim folklorze terminem tym określano dzieci synów bożych i cór kobiecych. Ślady tej legendy obecne są i w Biblii (Rdz 6,1-2). To podług starosemickiej tradycji właśnie zrodzeni z takich związków mocarze i giganci sprowadzili na ludzkość karę potopu.

Wątek Nefilimów opisany jest szerzej w tzw. Księdze Henocha włączonej do Kanonu Pisma Świętego przez Koptyjski Kościół Prawosławny. Część I w wersach 6-36 tego apokryficznego dzieła opisuje związki między aniołami a ludzkimi kobietami. Przedstawia listę zakochanych w ludzkich kobietach aniołów, wśród nich pojawia się nauczyciel ludzkości  (zdradzić miał sekrety metalurgii) występujący i w Biblii Azazel (Kap 16, 8-10). Prócz metalurgii aniołowie mieli nauczyć ludzkość sekretów magii, jubilerstwa i… malowania oczu.  

Omawiany fragment księgi Henocha pochodzi z IV wieku przed Chrystusem. Nie sposób jest dziś określić precyzyjnie miejsca jego powstania. Jedno nie ulega wątpliwości tekst ten znany był w całej Judei i posługiwało nim się zgromadzenie Esseńczyków.

Twórcy Diablo konstruując świat gry po raz kolejny, sięgnęli do jednej z wielu tradycji w celu wzbogacenia uniwersum gry. I choć fabuła ma w grach tego typu znaczenie drugorzędne to o wiele milej masakruje hordy potworów widząc nawiązania nie tylko do klasyki SF i Fantasy ale i do tradycji starszych niż chrześcijaństwo. 

Bibliografia:
1)      Tekst księgi Henocha został wydany w ramach tzw. prymasowskiej serii biblijnej w pracy Apokryfy Starego Testamentu /oprac. i wstępy Ryszard Rubinkiewicz, Warszawa 1999. Pewną wadą pracy jest dość skrótowe opracowanie (zwłaszcza jak porówna je się z serią Apokryfów Nowego Testamentu wydawaną pod redakcją ks. Starowieyskiego).
2)      Jacques Collin de Plancy, Słownik wiedzy tajemnej, Warszawa-Kraków 1993. Polskie  (niestety skrócone) wydanie słynnego Dictionnaire Infernal z 1818. W tym lekkim piórem napisanym dziele można poczytać rozmaite legendy z różnych stron świata w tym o Kambionach – dzieciach ludzkich kobiet i demonów.
3)      Diablo 3 – po prostu trzeba pograć w tę grę.
MM.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz