Najbardziej
radykalną ideologią kontrrewolucyjną jest tradycjonalizm integralny. Doktryna
stworzona przez włoskiego myśliciela Juluisa Evolę, zakłada (1898-1974)
konieczność odbudowy cywilizacji na fundamencie tzw. tradycji pierwotnej. Tradycja ta utożsamiana jest przez
zwolenników tej idei z okresem w którym człowiek kierował się rytuałami i
myśleniem magicznym, nie zaś racjonalizmem
i empiryzmem. Zwolennicy
Tradycjonalizmu odwołują się więc do mitologizowanych w przekazach czasów
prehistorycznych – Złotego Wieku w starożytnej Grecji, mitu Atlantydy czy
wykreowanej w powieściach Roberta Ervina Howarda (1906-1936) Ery
Hyperborejskiej. W tym magicznym świecie
ludzie byli podzieleni na kasty (na wzór indyjski), do których nie można było
wejść, gdyż miały charakter dziedziczny (oczywiście prawdziwy arystokrata ducha mógł sobie wywalczyć koronę co stanowiło potwierdzenie faktu iż był jej godny). Średniowiecze jest dla
Tradycjonalistów Integralnych atrakcyjne
jedynie jako okres wielkich zmagań krucjatowych w których to kasta
europejskiego rycerstwa rzuciła wyzwanie barbarzyństwu Azji a w Europie pojawiła się nowa społeczność
zbudowana na fundamencie odrodzonej tradycji pierwotnej, pobudzającej za pomocą
etosu rycerza (wojownika) cnoty heroizmu i hierarchiczności.
Julius Evola
W filmie Conan Barbarzyńca z 1982
roku, (grany przez Jamesa Earla Jonesa) Thulsa Doom wyjaśnia młodemu poszukującemu
odpowiedzi Conanowi (Arnold Schwarzenegger) sekret zagadki stali. Sama w sobie stal jest
słaba, silna jest gdy ręka je prowadzi, stal choć jest silna to ciało jest
silniejsze. Czarnoksiężnik Thulsa Doom
dokonuje nawet demonstracji w postaci fanatycznego oddania jednej z jego
wyznawczyń. Wyjaśnia również, że tylko ciało z silnym duchem coś znaczy.
Chociaż w książkach Howarda motyw
zagadki stali się nie pojawia to scena ta jest jedną z najlepiej oddających
filozofię utworów o Conanie. Zdaniem
Patrice’a Louniet’a opowieści o Conanie opisują konflikt pomiędzy
dekadencką cywilizacją i „szlachetnymi barbarzyńcami”. To kierujący się surową
moralnością i znający naturę ludzką barbarzyńcy
stoją na uprzywilejowanej pozycji w tym konflikcie. Zagadka stali ujmująca w
dwóch słowach (no dobra trzech w języku angielskim) sens życia barbarzyńców
jest możliwie blisko zasad moralnych tradycji pierwotnej – zrytualizowania
prostych prawd.
Kiedy przeminęła era
Hyperborejska, ustały wędrówki Ariów i upadły wielkie imperia starożytnego
świata na gruzach cywilizacji zdaniem Tradycjonalistów Integralnych pozostało
chrześcijaństwo. Lecz i w tej religii są wartościowe elementy – a
najwartościowsze są te które sięgają do tradycji pierwotnej. Wiedza z
pradawnych eonów znana jest i największemu myślicielowi owej epoki – św.
Augustynowi. W swych Wyznaniach
(Księga VIII) stwierdza on Umysł
rozkazuje ciału i ono jest natychmiast posłuszne. Umysł rozkazuje sobie — i
stawia sobie opór. Następnie biskup z Hippony rozwija tą myśl Umysł żąda, aby ręka się poruszyła, i rzecz
się dokonuje tak łatwo, że wprost nie można odróżnić wypełnienia rozkazu od
samego rozkazu. Dla Tradycjonalisty Integralnego oczywistym jest, że św.
Augustyn kontynuuje rozważania nad zagadką stali i w jego filozofii
przebrzmiewa mądrość dawnych czasów. Biskup zna więc prawdę o ludzkiej naturze
i mądrość barbarzyńców.
Należy się wiec zastanowić czy
oglądając lub czytając przygody Cymeryjskiego wojaka nie należy spróbować je
umieścić w tradycji intelektualnej zachodu zamiast patrzeć na nie z perspektywy
człowieka cywilizowanego.
Bibliografia:
1) O Julisie Evoli można sobie poczytać u prof. Wielmoskiego w Wielomski A.: Rewolucja tradycjonalistyczna. Julius Evola a faszyzm [w:] Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi, T. XXIV (2001), Tekst ten został później opublikowany w A. Wielomski, Faszyzmy Łacińskie, sen o rewolucji innej niż w Rosji i w Niemczech, B.m. 2011,
1) O Julisie Evoli można sobie poczytać u prof. Wielmoskiego w Wielomski A.: Rewolucja tradycjonalistyczna. Julius Evola a faszyzm [w:] Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi, T. XXIV (2001), Tekst ten został później opublikowany w A. Wielomski, Faszyzmy Łacińskie, sen o rewolucji innej niż w Rosji i w Niemczech, B.m. 2011,
2) Wierzenia Tradycjonalistów
Integralnych w Erę Hyperborejską i próby ich udokumentowania można znaleźć w
pracach tragicznie zmarłego Bogdana Kozieła tu
i tu .
3) O konflikcie między cywilizacją a pierwotną
naturą (tradycją?) można poczytać w P. Louinet,
Rodowód Hyboryjski Część III [w:]
Conan i Miecz Zdobywcy, Poznań 2013.
M.M.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz