wtorek, 22 kwietnia 2014

Conan Barbarzyńca, św. Augustyn i Julius Evola



Najbardziej radykalną ideologią kontrrewolucyjną jest tradycjonalizm integralny. Doktryna stworzona przez włoskiego myśliciela Juluisa Evolę, zakłada (1898-1974) konieczność odbudowy cywilizacji na fundamencie tzw. tradycji pierwotnej.  Tradycja ta utożsamiana jest przez zwolenników tej idei z okresem w którym człowiek kierował się rytuałami i myśleniem magicznym, nie zaś racjonalizmem  i empiryzmem.  Zwolennicy Tradycjonalizmu odwołują się więc do mitologizowanych w przekazach czasów prehistorycznych – Złotego Wieku w starożytnej Grecji, mitu Atlantydy czy wykreowanej w powieściach Roberta Ervina Howarda (1906-1936) Ery Hyperborejskiej.  W tym magicznym świecie ludzie byli podzieleni na kasty (na wzór indyjski), do których nie można było wejść, gdyż miały charakter dziedziczny (oczywiście prawdziwy arystokrata ducha mógł sobie wywalczyć koronę co stanowiło potwierdzenie faktu iż był jej godny). Średniowiecze jest dla Tradycjonalistów Integralnych atrakcyjne  jedynie jako okres wielkich zmagań krucjatowych w których to kasta europejskiego rycerstwa rzuciła wyzwanie barbarzyństwu Azji a  w Europie pojawiła się nowa społeczność zbudowana na fundamencie odrodzonej tradycji pierwotnej, pobudzającej za pomocą etosu rycerza (wojownika) cnoty heroizmu i hierarchiczności.

Julius Evola


W filmie Conan Barbarzyńca z 1982 roku, (grany przez Jamesa Earla Jonesa) Thulsa Doom wyjaśnia młodemu poszukującemu odpowiedzi Conanowi (Arnold Schwarzenegger)  sekret zagadki stali. Sama w sobie stal jest słaba, silna jest gdy ręka je prowadzi, stal choć jest silna to ciało jest silniejsze. Czarnoksiężnik   Thulsa Doom dokonuje nawet demonstracji w postaci fanatycznego oddania jednej z jego wyznawczyń. Wyjaśnia również, że tylko ciało z silnym duchem coś znaczy. 

Chociaż w książkach Howarda motyw zagadki stali się nie pojawia to scena ta jest jedną z najlepiej oddających filozofię utworów o Conanie. Zdaniem  Patrice’a Louniet’a opowieści o Conanie opisują konflikt pomiędzy dekadencką cywilizacją i „szlachetnymi barbarzyńcami”. To kierujący się surową moralnością i  znający naturę ludzką barbarzyńcy stoją na uprzywilejowanej pozycji w tym konflikcie. Zagadka stali ujmująca w dwóch słowach (no dobra trzech w języku angielskim) sens życia barbarzyńców jest możliwie blisko zasad moralnych tradycji pierwotnej – zrytualizowania prostych prawd. 



Kiedy przeminęła era Hyperborejska, ustały wędrówki Ariów i upadły wielkie imperia starożytnego świata na gruzach cywilizacji zdaniem Tradycjonalistów Integralnych pozostało chrześcijaństwo. Lecz i w tej religii są wartościowe elementy – a najwartościowsze są te które sięgają do tradycji pierwotnej. Wiedza z pradawnych eonów znana jest i największemu myślicielowi owej epoki – św. Augustynowi. W swych Wyznaniach (Księga VIII) stwierdza on Umysł rozkazuje ciału i ono jest natychmiast posłuszne. Umysł rozkazuje sobie — i stawia sobie opór. Następnie biskup z Hippony rozwija tą myśl Umysł żąda, aby ręka się poruszyła, i rzecz się dokonuje tak łatwo, że wprost nie można odróżnić wypełnienia rozkazu od samego rozkazu. Dla Tradycjonalisty Integralnego oczywistym jest, że św. Augustyn kontynuuje rozważania nad zagadką stali i w jego filozofii przebrzmiewa mądrość dawnych czasów. Biskup zna więc prawdę o ludzkiej naturze i mądrość barbarzyńców. 

Należy się wiec zastanowić czy oglądając lub czytając przygody Cymeryjskiego wojaka nie należy spróbować je umieścić w tradycji intelektualnej zachodu zamiast patrzeć na nie z perspektywy człowieka cywilizowanego.

Bibliografia:
1) O Julisie Evoli można sobie poczytać u prof. Wielmoskiego w Wielomski A.: Rewolucja tradycjonalistyczna. Julius Evola a faszyzm [w:] Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi, T. XXIV (2001), Tekst ten został później opublikowany w A. Wielomski, Faszyzmy Łacińskie, sen o rewolucji innej niż w Rosji i w Niemczech, B.m. 2011,
2) Wierzenia Tradycjonalistów Integralnych w Erę Hyperborejską i próby ich udokumentowania można znaleźć w pracach tragicznie zmarłego Bogdana Kozieła tu  i tu .
3)  O konflikcie między cywilizacją a pierwotną naturą (tradycją?) można poczytać w P. Louinet,  Rodowód Hyboryjski Część III [w:] Conan i Miecz Zdobywcy, Poznań 2013. 

M.M.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz